Wat is het nut van het verdragen van een (ongemakkelijke) stilte in je gesprek?

Stel je voor: je bent leidinggevende van – in dit geval-  de salarisadministratie en zit aan tafel met een medewerker van jouw afdeling, Teun.  Teun heeft gevraagd om een gesprek met jou want hij loopt tegen wat problemen aan waar hij niet uitkomt. 

Hij slaakt een zucht en schuift een A4-tje jouw kant op en zegt: “Kijk, dit is de lijst met afdelingsmanagers die elke maand weer te laat zijn met het aanleveren van de gegevens van hun afdeling. Het lukt mij dan niet om iedereen tijdig uit te betalen.”  Hij kijkt jou vragend aan. Je voelt de neiging om de lijst aan te pakken en dit op te gaan lossen. Dan besluit je om een stilte te laten vallen……..  De seconden tikken weg. Het is oorverdovend stil en je voelt je steeds ongemakkelijker…

Als trainingsacteur, maar ook als coach, kom ik deze leersituatie geregeld tegen. Door te onderzoeken waar jouw ongemak zit en te door te oefenen, ondersteun ik je  om gewoontegedrag los te laten en je doel voor ogen te houden.

We zijn geneigd een stilte in een gesprek na zo’n 4 seconden op te vullen om een ‘awkward’  situatie te voorkomen. Voor je het in de gaten hebt zit de ‘aap op jouw schouder’. En ben jij hard aan het werk om het probleem op te lossen. We ondermijnen hiermee de kracht van de stilte. Het bewust inzetten van een stilte in een gesprek is een hele waardevolle gesprekstechniek.  Wil je weten wat het je kan opleveren door zo nu en dan op je tong te bijten?  Hieronder licht ik 6 positieve effecten toe.

 

1. Je krijgt een uitgebreider antwoord

 Je gesprekspartner zal je informatie geven als je rustig blijft wachten op een (langer) antwoord. Je krijgt zicht op drijfveren en achterliggende zaken die een rol spelen. Tevens heb je de tijd om je gesprekpartner te observeren.  Non-verbale communicatie, een zucht, de mimiek, zeggen vaak meer dan woorden.


Teun merkt dat er niks wordt gezegd en krijgt het gevoel dat hij zijn verhaal nog wat moet toelichten.

….. Teun: “Nou, ik heb daar dus al een paar maanden last van. Elke maand zit ik te wachten totdat die declaraties binnenkomen maar dat gebeurt dan pas op het eind van de maand of na het begin volgende maand. En dan ligt er zoveel werk dat ik soms thuis nog wat moet doen om mensen niet te lang te laten wachten op hun geld.”

Jij: “Dus als ik jou goed begrijp komen de declaraties niet halverwege de maand binnen zoals dat de bedoeling is, en ben je vervolgens hard aan het werk om de achterstand in te halen. Ik zie aan je dat er echt van baalt”  ….stilte…..

 

2. Een stilte na jouw vraag of samenvatting geeft jou de tijd om na te denken

Na jouw vraag, wanneer de ander nadenkt over een antwoord, kan jij voor jezelf op een rijtje zetten of het gesprek verloopt zoals je wilt. Ben je op de goede weg om je doel te behalen of is het nodig om je gesprek bij te sturen?

Teun: “ Ja, ik kom echt in de knel met mijn andere werk zo. En thuis heb ik ook zo nu en dan ruzie omdat ik zit te werken.” ……stilte…..

 

3. Je creëert rust in het gesprek

Je brengt rust in het gesprek en maakt ruimte voor de gedachten en emoties van de ander. Je toont hiermee tevens respect voor de ander. Hij of zijn voelt zich gehoord.

Jij: “Mmm, je maakt je zorgen of je alles op tijd af krijgt en je het werk drukt ook op je privé-leven. ” .. stilte….4

 

4. Je zet je boodschap kracht bij

Door een stilte te laten volgen op jouw boodschap dringt deze beter door bij de ander en wordt hiermee krachtiger.

Teun: “ja, dat wil ik echt niet, zo gaan werk en privé door elkaar lopen.”

 

5. Er ontstaat een dialoog

Door een stilte nodig je de ander uit om wat te zeggen. Er ontstaat een dialoog i.p.v. een monoloog. Twee gelijkwaardige gesprekspartners die hun inbreng hebben in het gesprek in plaats van dat je de ander vertelt hoe het moet.

Jij: Oké, zo te horen wil je echt dat dit verandert. Wat heb je al geprobeerd?’

Teun: “ Ik heb de betreffende managers gevraagd om alle gegevens van hun medewerkers tijdig en volledig in te leveren, met nog een keer de spreadsheet erbij, en de richtlijn, maar het heeft niet geholpen.” ….stilte….

Jij: “Dus ondanks jouw aandringen krijg je geen gehoor bij het management?” 

Teun: “ Nou, ja, ik heb ze een keer een mail gestuurd……”

Jij: “Dus je hebt ze een mail gestuurd om de gegevens op te vragen en dat heeft niet het gewenste effect. Wat zou je nu kunnen doen wat je zou kunnen helpen?”

Teun: “eh,…..”          …stilte….

 

6. Je gunt de ander de tijd om rustig na te denken

Je laat de ander rustig nadenken om een antwoord te formuleren.  We zijn vaak geneigd een vraag te stellen en tevens antwoord te geven op deze vraag of een soort multiple choice op te werpen waar de ander uit kan kiezen. Je hoeft echter niet zo hard te ‘werken’.  Door te vragen naar zijn of haar oplossing voor het probleem en daarna KOE (Kaken Op Elkaar),  springt als het ware de aap over naar de schouder van je gesprekspartner.

Teun: “ eh,…..”  ….stilte….

Teun: “Ik heb niet het idee dat zij inzien wat de gevolgen voor mij zijn wanneer ze niet op tijd hun formulieren insturen en wat voor werk het mij extra oplevert als het te laat komt….. Tja, ik zou eigenlijk iedereen persoonlijk moeten spreken om dit toe te lichten….  ”

Jij: “Wat een goed idee Teun!  Ik kan me voorstellen dat je dan meer effect hebt als je hen persoonlijk spreekt en jouw situatie uitlegt.”

Teun: “ (glimlacht) dank je, ja, dat denk ik ook.”


Een stilte laten vallen en die ook even een aantal seconden volhouden, kan door je gesprekspartner als uitdagend of als ongeïnteresseerd overkomen. Houd dus goed in de gaten dat je die stilte begeleidt met warme, empathische, ‘aangehaakte’ non-verbale communicatie. Hou dus bijvoorbeeld oogcontact, straal warmte uit en laat zien dat je nieuwsgierig bent naar de input van de ander.

Realiseer je dat de kracht van de stilte juist in dat ongemak zit. Doordat het tijdelijke even awkward is, wordt de ander getriggerd om een actieve rol te pakken. Als jij het ongemak voelt dat de ander dat waarschijnlijk ook voelt. Jij weet nu hoe je deze functioneel in te zetten. Probeer het eens uit: wees 4 seconden stil in plaats van dat je oplossingen aandraagt en kijk wat het jou en de ander brengt.

Teun komt de volgende dag naar je toe en zegt: “nou, alle gegevens zijn binnen!  De meesten kenden die richtlijn helemaal niet en hadden geen idee wat voor extra werk ik eraan had. En ik heb gelijk andere dingen even met ze besproken.  En we hebben een maandelijkse meeting ingepland om lopende zaken door te nemen. Dank je wel voor je tips”  (😉)

Elk mens heeft twee oren en één mond om twee keer zoveel te luisteren dan te praten – Confucius

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Coaching voor mensen die zelfbewust kiezen voor ontwikkeling en met zelfvertrouwen willen leren communiceren met hun omgeving.

Laatste berichten